ZUHAL DEMIR behartigt…tot nog toe ‘onbestaand DPA”…
****
****
De nieuw aangetreden Minister van Onderwijs Zuhal Demir(N-VA)
is er vlotjes in gevlogen. Uiteraard betekent dit:’de schoolbel te horen
luiden en weten waar de klepel hangt…’
Onderwijs betekent naast dokters van morgen, beslissende en
verantwoorde mensen van morgen.
De cerebrale mayonaise moge daarom worden versterkt en de
technische handigheden opgevijzeld.
**** Frisse neuzen in de klas…
Ruim 200.000 Vlaame leerkrachten kunnen vanaf 2025 goedkoop een fiets
aanschaffen om naar het werk te rijden. Meer bepaald kunnen ze het
brutobedrag van hun eindejaarspremie daar helemaal voor aanwenden.
Daarmee volgt Onderwijs het voorbeeld van de privésector, waar zo’n modern
loonpakket al breed ingeburgerd is.“We willen hiermee gezond woon-werkverkeer
promoten”, aldus minister Zuhal Demir. “De maatregel maakt ook de job in het
onderwijs aantrekkelijker”. Het betreft zowaar een goede gezondheidsmaatregel.
Dat leerlingen de lopende carnavalsmaand, zelfs in Genk de fietsen van de leraars
met guirlandes tooien én…met Chrysostomos zelfs met
toiletpapier omwikkelen, zal niemand hen ten kwade duiden.
In Genk komt, wacht maar even, Carnavalissima, de Limburgse liedjeswedstrijd,er aan Zuhal.
**** Fietslease voor de les..
De leerkrachten vormen een belangrijke formatie om de onderwijskwaliteit te verhogen.
Er wordt veel van ze gevraagd : een lessenpakket samen te stellen voor de Vlaams
geankerde kinderen, een efficiënte leermethode nastreven in de klas… Buiten de lesuren
worden ijkpunten georganiseerd en goed-voel-sessies.
In ruil voor hun veelzijdig engagement verdienen de leraren een ‘modern loonpakket’
volgens hun noden.
Precies daarom maakt Vlaams minister van Onderwijs (N-VA) het mogelijk dat onderwijspersoneel
hun bruto eindejaarspremie kan omzetten in een netto voordeel.
Ze kunnen zich een lease’ fiets aanschaffen. Bedenk even de jaarlijkse premie…
Het is de zogenaamde ‘dertiende maand’ als een bedrag dat gemiddeld oploopt tot meer dan 1.000 euro.
Zowel de werkgever als de werknemer betalen daarop belastingen.
De fietsgunstmaatrregel is van toepassing op een brede waaier van fietsen,
zowel mountainbikes over plooifietsen tot elektrische bakfietsen.
Je hebt aansluitend dan alleen nog maar een helm te bestellen aan Sinterklaas…
of hem onder de kerstboom te laten leggen!?
**** Het fietsen breed uitwaaieren.
Het doel van minister Demir is veelvuldig : een actueler loonpakket opzetten naast evenzeer een
gezonder woon-werkverkeer.De gezondheid zal er algemeen beslist op vooruit gaan : zuurstof
letterlijk en figuurlijk.Tijdens de vorige regeerperiode wist Vlaams minister van Toerisme
te investeren in fietsinfrastructuur. Fluo’s en flikkerend lampjes sieren de schemering langs
de belijning zelfs van fietssnelwegen.
Het ziet er overigens naar uit dat de nieuw aangetreden minister van onderwijs investeert in een
DPA (Disciplinair Plan van Aanleg’)…!? Je merkt haar aanpak tot stroomlijnen en structureren
te kiezen boven bruusk regulieren. Zo poneerde Zuhal Demir het ‘besparingsverhaal’ om
te gaan voor selectieve en gerichte investeringen in onderwijs.Volgend jaar zullen de
werkingsmiddelen in het onderwijs worden geïndexeerd. De sector onderwijs krijgt er jaarlijks
een half miljard euro bij.
**** Scholen onder de CT-scan?
En dan nog het schoolrapport van de school! Wat daarmee? Daar is niets mis mee!
Wat verwacht je bij ’te hoge bloeddruk’? Minder zout gebruiken, levenshygiëne aanpassen…etc.
De inhoudelijke kwaliteit van de lessen is uiteraard van groot belang. Maar, hoe zit het inhoudelijk
met de opleidingen van de leer”krachten”? Het peil van het nederlands en de wiskunde mogen gerust
worden getoetst.Wat geeft de peilstok van een school aan rond discipline, omgangskunde,
wellevendheid…Sommige speelplaatsen hebben meer weg
van het Remo’stort in Houthalen dan iets anders, niet? Hoe zit het met de locale en
schoolse wereldvreemdheid? Nogal wat onderwijsinstellingen zijn niet eens ingebed in hun
omgeving.
De enquête enkele jaren geleden rond burgerschapseducatie gaf een kolossale
scan te zien met bedroevende resultaten in de algemene cijfers.
Anekdotisch in Genk : een volle begankenis van leerlingen wist ter hoogte van C-Mine
niet te vertellen waar Thor Waterschei lag en nog niet eens de fietsweg daar naartoe.
Dan maar aan de leerkracht Maatschappelijke vorming gevraagd..
Antwoord : “ik ben niet van hier!…Uit het Lëuvese…”..
Onderwijs vraagt om een goede ‘leer’polonaise, de hiphop, patronen…
(fc 0474/98 37 91)
INFO : www.vlaanderen.be * Kabinet 02/552 61 00
- Posted by Frank at 03:35 pm
- Permalink for this entry
- Filed under: Nieuws
- RSS comments feed of this entry
- TrackBack URI
Geen reacties
Reageer