Frank Craemers / 414 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

Limburgs congrestoerisme…een mostapijt van topprofessionaliteit!

Limburgs congrestoerisme…
een mostapijt van topprofessionaliteit!
*****
# toerismecongres Limburg te ZoLDeR…slechts één conclusie :
dat Toerisme Limburg klaar is om het congrestoerisme topprofessioneel
te platformen. Einde verhaal!
Alhoewel, je had dat mogen zien, en beleven en proeven..de gecumuleerde
dynamiek van zovele actoren in ZLDR Luchtfabriek, dat gerestaureerde mijngebouw.
Qua organisatie, communicatie, styling, inhoud, affichesterkte
ging het om pure vlekkeloosheid met als thema ‘Altijd welkom’.

Dat zal wel als deputé Igor Philtjens onder een helblauwe hemel
op een zonovergoten dag het opzet van een ‘toeristisch labo’ kon
toelichten; kostprijs 1,8 miljoen euro. De Tourism Factory zal
kennis vergaren en delen met de bedoeling duurzame jobs te realiseren.
De innovatie zal de Limburgse toeristische sector zowiezo versterken.

En hij sensibiliseerde voor de duurzaamheid én…het investeren in mensen, de internationale belangstelling voor het doorkijkkerkje, de kruidentuin
van Herkenrode…Breughel…etc.

Hij sprak over de bi-Limburgse aanpak “voor de gastvrijheid”
en de campagne richting Duitsland.
Geen wonder dat zich voor het volgend jaar in ‘Spargel’tijd een groep
jonge agra-toeristische journalisten uit gans Europa aandient.

Er was steun, uiteraard van de Provincie Limburg koepelend nog immer
44 sterke gemeenten, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling
én Europees bevlagd dus.
Toeristische aantrek

Had je mogen zien welk een mooie aanblik dat mijngebouw gaf
als congreskader : de Toerisme Limburg’crewleden ferm in tenue, vriendelijk opvangend de congresgangers en een blinkie’auto…zo uit de Limburg Gids ‘geknipt’.

Er worden in Limburg toenemend alvast meer 400 clusterende partners geteld. Toerisme Limburg wist met de Provincie de sluiting van Ford, – 10.000 werkozen – te overstijgen en bood indertijd ook al weerwerk toen 42.000 mijnklievers hun werk verloren.
Dan de sleutelsprekers…
Die Joris Beckers…van Tomorrowland in Boom_Rumst, afkomstig uit
Heusden-Zolder schoof toe…

Als je had gedacht om er in decibelterreur te verzeilen
dan heb je het grondig mis! Mensen komen er graag naar toe …én terug.
Dat zal wel met een affichevliegtuig van Brussels Airlines!
Tegemoetkomend de belevers werd daar een geëigende camping gevormd
met douches, kleurtenten op maat, ‘catwalks’ in de klei…
Er werd daar, tegemoetkomend aan de enthousiaste festivalbelevers
een geëigende camping gevormd met douches, kleurtenten op maat,
‘catwalks’ in de klei… Tomorrowland verkneukelt zich in de toenemende
inspiratie voor live, inspiratie én…gastvrijheid.

Als toemaatje konden vorig jaar de festivalgangers nog een tricolore puntzakje frieten eten ‘op picknicklaken’ in de tuin van Koning Filip & Koningin Mathilde…
De fotoshoots werden opgepikt door de toeristische en eventmedia
wereldwijd zoals de Global Journey.

Als toemaatje hebben ze nu ‘Discover Europe’ ingezet voor 9-daagse reizen
naar diverse steden. Daarvoor is uiteraard transfer en shutteling nodig!

Spreker Joris ‘oute’ zich zeer beslagen, bevlogen en doorleefd.
Genoteerd : weg met dat tunnelsyndroom, ‘gastvrijheid nastreven’ met open vizier en breedhoeklens.
Iedereen Limburg’buttler…

De heer Vincent Vermeulen toonde zich belet, maar wedden dat hij
het volgende Limburgse Toerismecongres op de affiche zal staan?
Hij is, by the way Founder & managing director van de School for
Buttlers & Hospitaliy.

Jan van Oene wist het publiek te boeien als beleidsadviseur vrijetijdseconomie voor de provincie Overrijssel.
Elkaar vinden, verrassen en verbinden tot samenwerkingsverbanden
is zijn ‘Leitmotiv’.
Op die basis kon hij de doorbloeigeschiedenis van vermelde
Nederlandse provincie schetsen. Even aanstippen nog dat de regio
succes oogste met het fietspadennetwerk, van Limburg gekopieerd.

En nu gaan ze in Overijssel naar ‘voortdurend fietsen’ zowel voor toeristen als locals. Dat betekent 365 dagen per jaar de fiets op.

Hij plaatst de overheid in een positie van bolster die in lagen te schillen valt.
In zijn wijze senior’aanpak vertrekt hij daarbij vanuit de horeca- en andere toeristische bedrijven.
Permanenteren
Geert Udo als directeur marketing van Amsterdam aan het woord :
“Maak een sterk merk van je microstad, gemeente, regio…dankzij
doordachte, geïnspireerde citymarketing!” Stadskwartieren
zagen op eigentijdse wijze een nieuwe, toeristische identiteit…
ook voor de eigen stedelingen.”
Iedereen ‘I amsterdam’.. met de tram dus?

Isabel Mosk noemt zich sherpa. Dat zijn de draaghulpen in het hooggebergte en… zij is fan van Indië. Was dat een ver-van-mijn-bed-show? Neen, want inspiratie kent geen mondiale grenzen. Zij is strateeg in toerisme, ondersteund door alle ‘toekelaars’ die we in handen (kunnen) hebben. Ze is een verhalenverteller… en weet die aanpak vol belevingen te steken.

Rino Soeters maakte een nabijheidsindruk. Het leek wel of hij de wereld
van gastenverblijven op zijn kop wil zetten. Hij schiep ‘huiskamers’ in
Wyck te Maastricht en te Amsterdam.
Daarbij werkt hij met toonzaalpartners, maar zonder personeel?
Hij noemt de leden van zijn ruime crew…haast metgezellen. Gezellig toch?

Andere congresdeelnemers loofden binnen hun workshop de sprekers
zoals Veroniek Maat over reiservaringen voor mensen met een beperking.
Sophie van Tilburg en Christian Holthof spraken over online travel agency’s en te herbekijken reisreportages, alsook de impact van sociale media in de
hotelsector.

Diane Dockx trad aan volgens haar missie : toeristische bedrijven gastvrij
laten denken én doen. In samenspraak met de deelnemers van ‘Workshop 2’ op het bovendek accentueerde ze ‘een oprecht, vriendelijk onthaal,
oogcontact, een open houding…zorgzame dienstbaarheid’.
Great Limburg!
Toerisme Limburg staat borg voor een kolossaal sterke adaptatie van sleutelsprekers.

In hoofdzaken, bijzaken…én bindzaken heeft de organisatie Toerisme Limburg niéts aan het toeval over gelaten.
De gestapelde, bruisende dynamiek werd op het toerismecongres gedragen door wel 220 gemodereerde én gemotiveerde deelnemers.
Bovenop mogen àlle 800.000 Limburgers in de trots van die monumentale congresdag.

En wie was er allemaal aanwezig? Awel, bekijk de deelnemerslijst
‘Limburgs Toerisme Congres 2017’ wellicht op de website van ‘onze’
toeristische federatie. Horeca’speerpunters naast B&B’uitbaters of van fietskaffees, plattelanders, Vlaamse Jeugdherbergen, Staf- en Europese Flixtours, chocoladeworkshoppers,
Travel2News, Vakantiehuis Fabiola, fietskaffees, studenten toerisme
en docenten van zelfs de Artesis Plantijn Hogeschool, de mijntoerissimen
allemaal uit de ruime stadsnucleool Limburg én daarbuiten!

Merkwaardige akefietjes waren ongetwijfeld de ‘sprekende’ badge
met naam en cursief gedrukt…de ‘meest gastvrije ervaring ooit’!
of een van de betere ervaringen. De tafels waren gedekt in de
stijl van countryside en de ‘sjolk’ van de obers had als opschrift
‘Altijd welkom’…

De netwerkreceptie, hetzij de koffiebreak bood toastjes, tarteletjes, amuuskes met fruitjes zoals frambozen, aardbeien, blauwbessen…
mijnwerkersworst…

Het was een topevent met oog voor misschien “spielerei”, maar toch
goed scenario’verloop…de drone’wijzer, Limburgse streekproducten
uit ‘bloempotjes’ eten, streekpilsen en kruidige, creatieve limonades…
brood met kipkap uit Meeuwen-Oudsbergen, konijnbereiding…

Dan toch nog beter relaties te kweken dan… konijnen in het “nabije Limburg”? (fch)

INFO : * +31 011/30 55 00 * info@toerismelimburg.be

redactie www.frankcraemers.be, * 0474/98 37 91

==>> http://us14.campaign-archive1.com/?u=f79684dc8e7a3997a924a8d73&id=1edb4ba9be&e=3328bc0cf4

Geen reacties

Reageer