Horeca Limburg … torentje van spijs’creativiteit
HORECA LIMBURG… TORENTJE VAN SPIJS’CREATIVITEIT
Horeca Limburg pleegde een prachtige en krachtige inzet om 2016… ‘schuimend’ vol te gieten.
In het Dennenhof van Bokrijk klonken vele horeca-, toeristische en economische actoren zich
zadelvast beraden in elkaar. Alle Limburgers mogen, als genieters, consumenten…ook zonder
investerings’verdiensten zich trots tonen voor hetgeen zich in deze provincie afspeelt.
De sector’avond weerspiegelde een dynamiek, creativiteit, … smaakbeleving om…euh duimen
en vingers af te likken. Terecht stuurt de Deputé Igor Philtjens aan op ‘carroussel’vakanties
in eigen omgeving, drietact de Limburgse Kempen, het ‘vettige’ Maasland en het vruchtbare
Haspengouw. Fruitgastronomie, vollegronds’groenten waaronder asperges, culinaire varkensvlees-
bereidingen. Stop!… want de lijst is lang, dan nog te zwijgen over de prachtige pilsen en speciaalbieren
die hier de gistingskuip overstijgen. ‘Wit voor iedereen!’ … dat poneert Filip Vanheusden, voorzitter
Horeca Vlaanderen : witloof, witte rijst, sjorseneren, asperges… aja, en ook nog de witte kassa!
De horeca’ondernemer is een economische zakengender geworden die hoort te surfen op
bedrijfsbeheer, flexi’jobs, het logie’decreet en een pak, soms belagende regelgeving.
Met het betrachten van voedings- en arbeidshygiëne is niets mis en evenmin met het opvijzelen
van de beroeps’deskundigheid. Daarvoor werd de Flanders Food Faculty opgericht naar het
voorbeeld van Denemarken en Spanje.
Clusterenten
Geen wonder dat de Limburgse Horeca, ondanks het slinkend getal horeca’zaken en spijtig genoeg faillissementen
toch in ledental blijft groeien. De Federatie heeft in 2016 behoorlijk wat stappen vooruit gezet om de beroepsbelangen
te behartigen. Hilaire Spreeuwers nodigde nogmaals uit om evenzeer creativiteit in de zaak te investeren om ze bloeiende
te houden. Danny Van Assche trad aan als spreker en benadrukte nogmaals overtuigend hoe Horeca Vlaanderen structureel in het gespan zit. Hij ‘zong’ ondermeer het liedje over ‘incoming toerisme’ en hoe belangrijk voor de horeca’sector.
De verwante Horeca Academie geeft dit voorjaar cursussen over arbeidsrecht, het belang van achtergrondsmuziek
(zonder decibel’terreur!), de doorgelichte horeca’zaak, actueel bijgescholend bedrijfsbeheer, electronisch betaalverkeer,
het vatten van de nieuwe trends… Belangenverdediging, netwerkend ondersteunen… dat zijn slechts 3 plukjes van
hetgeen Horeca Vlaanderen te bieden heeft. Wist je dat er zelfs ‘speelse inspecteurs’ op pad zijn om de kwaliteit
van de dienstverlening in de horeca te vatten? Hiervoor kunnen horecanen zich zèlf inschrijven bij het Agentschap
Ondernemen. Horeca Vorming Vlaanderen biedt zelfs een gans boekje voor opleidingen allerlei : voor werknemers,
werkgevers, werkzoekenden, studenten : gastvriendelijkheid, stress’vaardigheden, sollicitaties, informatica,
dranken, dessert’ontwikkeling, HACCPel’kunde, … koffie’variabiliteit en thee’creativiteit, zelfs Nederlandstalige opleidingen in Brussel… (Voorlopig nog geen dialect’animatie in Limburg?… storytelling verhoogt ongetwijfeld
de belevingswaarde). De ‘amuuskes’receptuur in dat Dennenhof, gebracht door de creative, culinaire bom Mario
Vanhöltzem met zijn equipe bracht de aanwezige Limburgse horeca tot overtuigde eendracht.
Horeca Limburg heeft voor 2016 de hand krachtig aan het fornuis en de tapkraan geslagen! (fch)
INFO : (0)89 65 62 66 – Ludo Geurden * info@hotelmardaga.be
www.horecavlaanderen.be * 02/213 40 10 *
redactie : frank.craemers@skynet.be * gsm 0474/98 37 91
- Posted by Frank at 03:28 pm
- Permalink for this entry
- Filed under: culinair
- RSS comments feed of this entry
- TrackBack URI
Geen reacties
Reageer